Csikysek a Kisiratosi Falunapon

Mivel iskolánkban a nyár folyamán is folytatódnak a felújítási munkálatok, az elképzelés, hogy a vakációban is tartsuk a kapcsolatot a szülőkkel, diákokkal, az Arad megyei magyar közöséggel a kirándulásokra és táborokra korlátozódott. És akkor jött az ötlet: a nyári falunapokon ajánljuk fel segítségünket a szervezőknek.

De senki ne gondolja, hogy a csikys tanárok vagy diákok bográcsost főznek vagy sört csapolunk. A cipész maradjon a kaptafánál: kézműves foglalkozásra hívtuk a gyermekeket. Az első alkalom júniusban a Pécskai Magyar Napokon volt. Július 23-án szombaton pedig a kisiratosi rendezvényen állítottuk fel az iskola sátrát. A kisebb-nagyobb gyermekek kipróbálhatták tehetségüket: gipszfigurákat festettek, könyvjelzőket készítettek. Boldogan engedték el a fantáziájukat és vitték haza az általuk készített tárgyakat. Ügyességi játékokkal is készültünk. Amíg a szülők szórakoztak, addig a gyermekek a csikys tanító nénik és tanárok irányításával munkálkodtak. Ahogy a képeken is látszik, még a sötétedés sem volt akadály sem nekünk, pedagógusoknak, sem a gyermekeknek.

Jó érzés ezeken az eseményeken látni és hallani a magyar szót a felnőttek és a kisebbek szájából is. A nyár további részében még találkozhatnak a Csiky Gergely Főgimnázium kézműves sátrával Simonyifalván, Ágyán és Majláton.

[Fotó: Spier Tünde, Viszhányó Aranka]

Görögországi nyaraláson

Élményekben gazdag kiránduláson vettünk részt csikys diákokkal július 5–14. között Görögországban. Szálláshelyünk Közép-Makedónia Olümposzi Riviérájának népszerű üdülőfalujában, Paralia Kateriniben volt. A falu az Égei-tenger Thermai-öblének nyugati partján, a Pieriai síkságon, az Olümposz hegy közelében fekszik.

Fiatalos, nyüzsgő üdülőfalu. Megismerhettük a lüktető éjszakai életet. Számos szórakozási lehetőséget kínált fel bárjaival, klubjaival, hagyományos görög konyhát felvonultató tavernáival.

Nappal kipróbálhattuk a vízi sportok széles palettáját, így aktív kikapcsolódásban üdülhettünk fel a fárasztó éjszakai zsongások után. Emlákezetesek maradnak a kirándulások, melyeken részt vettünk ottlétünk során.

Csodálatos napot tölthettünk el az Olümposz hegy lábánál. Legmagasab csúcsát, Mitikaszt ugyan nem hódítottuk meg, de megcsodálhattuk szemet gyönyörködtetően változatos táját. Rendkívül gazdag növény- és állatvilága ragadta el figyelmünket. A görög mitológia szerint itt, az Olümposz legtetején volt az istenek örök lakhelye. A havas hegygerincen, felhőktől koszorúzva állt a görög pantheon isteneinek – a tizenkét olümposzi istennek – a kristálypalotája, melyben Zeusz uralkodott.

Az Enipea kanyon számos érdekes helyet tartogatott számunkra. A kanyon bejárata után megörökíthettük Zeusz fürdőkádját is. A vízesések formálta kisebb, kádszerű képződményei alkotják ezt a látványosságot.

Betértünk a Szent Dionüszosz kolostorba, majd a hegy lábánál fekvő városkában, Litochoroban nézelődhettünk. Utunk Palaios Panteleimonas felé vitt, mely 700 m magasságban fekszik az Olümposzon. XIV. századi házai, macskaköves utcái igazi bájt kölcsönöznek a falunak. Megtekintettük a kézműves termékeket árusító apró boltok kínálatát, majd csillapítottuk éhségünket egy hangulatos tavernában.

Nem mulasztottuk el a kihagyhatatlan görög látnivalót, az egykori szerzetesek „lebegő” kolostorait, a Meteora-kolostorokat, amelyek évszázadok óta vonzzák a látogatókat. A Meteorák azok a több száz méter magas sziklák, amelyek Kalambaka városa mellett találhatók a Píndosz-hegységben, a szárazföldi Görögország középső részén. Ezekre a különleges sziklatornyokra a XIV. századtól építettek szerzetes kolostorokat. Az egykori 24 bizánci kolostorból ma már csak hat működik (négyben szerzetesek, kettőben apácák élnek), a többi romos állapotban van. Évszázadokon át leginkább csak létrával és kötélhágcsók segítségével lehetett megközelíteni őket. Mára kiépített lépcsősorok és hidak segítségével közelről megcsodálhatjuk ezeket a nem mindennapi épületeket.

Hazaindulásunk a fokozott izgalmak jegyében zajlott. Pár órás szaloniki kitérőnk megérte a látványt. A város hangulata, életritmusa hűen tükrözi a mediterrán világ hangulatát. A kikötőtől egy fantasztikusan szép, 5 km hosszú, széles parti sétány vezet a városba. Az oszmán és a bizánci birodalom nyomai még mindig nyomon követhetők. Megtekintettük a Fehér Tornyot, mely a XV. század közepén, az oszmán időkben épült erődítmény, a város egyik leghíresebb jelképe. Ma múzeumként működik.

Megcsodálhattuk Arisztotelesz terét, melyet 100 éve alkítottak ki. Kulturális központoknak, impozáns luxusszállodáknak, szórakozó helyeknek ad otthont. A tér közelében Galerius diadalíve tárult elénk, mely a perzsák felett aratott győzelmet hirdeti.

Ősi múltja ellenére Szaloniki nagyon fiatal városnak tűnik. Egyetemi város lévén és talán a múlt történéseiből tanulva, megtanította az embereket arra, hogy értékeljék a pillanatot.

Elhagyva Makedónia ékkövét, kellőképpen kifáradva indulhattunk hazafelé, Aradra.

« A 2 »

Felejthetetlen élmények, remek hangulat, az összetartozás érzése – Rákóczi Tábor 2022

Arad megyei magyar diákok és pedagógusok a Rákóczi Táborban

Ha nyár, akkor táborok. De kétséget kizáróan a csúcs a sátoraljaújhelyi Rákóczi Tábor! Mármint a nyolc szerencsés csikys diák, valamint a 36 Arad megyei tanuló szerint is, akik idén június 10–15. között átélhették ezt az életre szóló élményt 500 magyar anyanyelvű diákkal együtt, akik a világ minden szegletéből érkeztek ide. Ausztráliától Csehországig, Amerikától Finnországig, Erdélytől Spanyolországig, Vajdaságtól Partiumig jelentkeztek fiatalok, akik 5 napot tölthettek együtt. Színvonalas programokban, izgalmas próbatételekben és szórakoztató előadásokban volt részük. Múltbeli értékeink jelenbeli kihívásokkal találkoztak össze, és kovácsolódtak örök élménnyé ez alatt a rövid idő alatt.

A piros, zöld, sárga, kék árnyalatai alapján 15-20 fős csapatok alakultak már vasárnap este, akiket két csapatvezető felügyelt és segített. Sportnap és kézműveskedés, néptánc és zumba, nemezelés és méhészkedés, íjászat és tűzzsonglőrök, egészségügyi előadás és honfoglalás kori panoptikum, ki mit tud és honnan jöttem mind-mind belefért ebbe az öt napba. A tábor helyszíne a Rákóczi Hotel, Tábor és Rendezvényközpont volt, Kelet-Magyarország egyik legnagyobb ifjúsági szálláshelye, amely 300 méter magasan egy öt hektáros ősfenyvesben helyezkedik el, lélegzetelállító kilátással Sárospatakra és Bodrogközre.

Hálás köszönet a Rákóczi Szövetségnek a fantasztikus programokért, a szeretetteljes fogadtatásért és a remek szervezésért. Bízunk benne, hogy jövőre újra találkozhatunk!

Nyári Andrea, a csikys csapat kísérő pedagógusa

Egy hét Szegeden

Június 27-én reggel a vakáció ellenére nagy sürgés-forgás vette kezdetét az iskola udvarán. Reggel 9-kor mi, a 20 diák és kísérőtanárunk, Hasas Paul tanár úr, izgatottan ültünk fel a buszra, hogy Szegedre utazzunk és ott töltsünk el kellemesen egy hetet együtt.

Szépül a bentlakás alagsora

[Fotó: Ilona János]

A Pro Schola Csiky Gergely Egyesület az Emberi Erőforrások Minisztériumához benyújtott írásbeli kérelmére, dr. Lőrinczi Zoltán államtitkár által hozott támogatási döntés alapján, 15 millió forint támogatásban részesült Magyarország Kormányától. A támogatás célja a Csiky Gergely Főgimnázium bentlakási feltételeinek korszerűsítéséhez szükséges vízszigetelési munkálatok elvégzéséhez történő hozzájárulás.

Aranyosi kirándulás

Július 8-a reggelén elindult kicsi csapatunk, a VII. B, vagy már lehet mondani, hogy VIII. B, az osztályfőnökkel egy ígéretesnek mutatkozó kirándulásra, Felsőgirdára (Gârda de Sus). A hangulat jó volt a buszon, ezért is éreztük úgy, hogy hamar megérkeztünk, a szállásnál pedig (Casa Alex) sok szeretettel vártak minket.

„Ha Balatonon járok, enyém a világ” (Bagossy Brothers Company)

Július 10-én reggel sátrakkal, hálózsákokkal és egyéb, táborozáshoz elengedhetetlen felszereléssel gyülekezett a III. A osztály 17 bátor kisdiákja a Szabadság-szobor szomszédságában. Néhány elvetemült” szülő és a tanító néni merészet és nagyot gondolt, és a Balaton felé irányították a járgányaikat, hogy egy hetet tölthessen együtt a kis csapat.

Kirándulás Bereckre

2022. június 25-e és 28-a között iskolánk hatodik osztályos diákjai rövid, de tartalmas kiránduláson vettek részt a Kovászna megyei Berecken és környékén. Számunkra Bereckről nem csak az 1848-as székely ágyúhős, Gábor Áron neve jut eszünkbe, hanem a Khell házaspáré is, hiszen itt született és ide költözött vissza két évvel ezelőtt Levente tanító bácsi.