Körbejártuk a Balatont

balatonon_9a_sav

Április 26–30. között a IX. A osztály a Határtalanul! pályázatnak köszönhetően, a Bethlen Alap támogatásával öt napra Balatonfüredre utazott, hogy meglátogassa a Lóczy Lajos Gimnázium tanulóit, Hadnagy Éva osztályfőnök, Olasz Angéla történelem- és Spier Tünde matematikatanár kíséretében.

Mivel az út Budapesten keresztül vezetett, ott is megálltunk néhány órára és meglátogattuk a Petőfi múzeumot, a Nemzeti Múzeumot és a Pilvax kávéházat, majd indultunk tovább Balatonfüredre.

Második nap találkoztunk a Lóczy Lajos Gimnázium diákjaival és csoportokra osztva fedeztük fel Balatonfüred látványosságait. A harmadik napon, szombaton a Tihanyi Bencés Apátsághoz kirándultunk, amelyet a Tihanyi-félszigeten alapított I. András király 1055-ben Szent Ányos és Szűz Mária tiszteletére. A monostor alapító oklevele a legrégebbi, eredeti formájában fennmaradt magyar nyelvemlékünk, napjainkban a Pannonhalmi Főapátság levéltárában őrzik. Füredre visszaérve leteszteltük a Balaton vizének hőmérsékletét egy jó kis fürdőzéssel. Hááát, elég hideg volt, de bátraké a jövő!

Másnap kora reggel Pákozdra indult a csapat. Ott töltöttük a délelőttöt, a Katonai Emlékparkban, amely Magyarország egyik nemzeti emlékhelye. A parkot 2010-ben létesítették, azzal a céllal, hogy bemutassák nemzetünk hadtörténelmének 1848-tól napjainkig terjedő időszakát. Nagysága 1,6 hektár és a Mészeg-hegyen terül el, az 1951-ben emelt 16 méter magas vörös márvány obeliszk körül, amely Kiss Kovács Gyula szobrászművész alkotása. A parkban számos emlékmű, emlékpont, mellszobor tekinthető meg, de van ott II. világháborús lövészárok, 1956-os harckocsi és tankelhárító is.

Délután Székesfehérvár gyönyörű utcáin sétáltunk idegenvezető kíséretében, akitől sok érdekességet tudhattunk meg. Elkísért minket a Petőfi szoborhoz és felidézte a város szerepét a szabadságharc küzdelmeiben. Megcsodálhattuk a Szent István székesegyházat, amely a belváros egyik legjelentősebb épülete, itt koronázták meg IV. Béla királyt 1235-ben, a Püspöki Palotát és a Városházát.

Utolsó nap pedig lehetőség nyílt a Trianoni múzeum megtekintésére Várpalotán. Ott részletes információt kaptunk a Trianoni Békediktátumról és arról, hogyan szakadt szét Magyarország.

Minden jónak vége szakad egyszer, nekünk is hazafelé kellett venni az irányt. Egy jó kis tescózás után az elfáradt, de mégis vidám csapat a luxus busz (szó szerint luxus, volt benne szék hátára rögzített tablet filmekkel és játékokkal, telefontöltő stb.) minden kényelmét élvezve hazatért. A kirándulás mindenkinek nagyon tetszett és reméljük, hogy jövőre is lesz ilyen utazási lehetőségünk.